Miksi en enää kuule Marjutista?

Palveluita on kehitettävä jatkuvasti, ja joskus toiminnallisuuksia on syytä jopa jättää pois, jos käyttäjät ovat ne hylänneet. Faktatieto käyttäjistä ja käyttökokemuksista pitäisi olla palvelun kehittämisen ytimessä. Tiedätkö, mikä on palvelussasi se jokin pieni, tärkeä ominaisuus, joka koukuttaa?

blogin-kuvituskuva-mies2.png

Olin pitkään ihmetellyt, mikä Spotifyita vaivaa.

Moneen viikkoon Spotifyn ilmoitukset-osiossa ei tapahtunut mitään - ei uutta musiikkia, ei päivitettyjä soittolistoja, ei edes mitään artistien julkaisuja. Epäilin, että syy tähän olisi palomuurissa tai hiljaisuus olisi ainakin tilapäistä, koska ainahan ilmoitukset ovat toimineet.

Spotifyn ilmoitukset perustuvat siihen, että soittolistaa, käyttäjää tai artistia voi seurata, ihan samaan tapaan kuin mitä tahansa muutenkin sosiaalisessa mediassa. Vaikka Spotify on kytketty Facebookiin ja usempaan muuhun somepalveluun, se on mielestäni itsessään some-sovellus – sen lisäksi, että se on yli 75 miljoonan tilaajan musiikkipilvipalvelu.

Uuden musiikin lähteenä omat, hyväksi havaitut kuraattorit

Mielestäni Spotifyn suosio ei perustu rautaisiin ohjelmistoihin eikä huikeaan käyttökokemukseen. Ohjelmassa luodut omat soittolistat ovat joskus kaoottisia. Ne vaativat ainakin itseni kaltaiselta tehokäyttäjältä ihan liikaa vaivaa. Pitäisi järjestellä musiikkia kansioihin tai pitää ne valikossa järjestyksessä.

Siksi itselläni on satoja kavereita ja heidän soittolistojaan seurattavana. Lisäksi seuraan joitain huippu-DJ:tä ja tietenkin isoa kasaa suosikkiartisteja. Tämä on loistava tapa löytää uutta musiikkia omista hyväksi havaituista lähteistä: parhaaksi havaituilta omilta musiikin kuraattoreilta. Se kuraattori voi yhtä hyvin olla Cheek, Lady Gaga tai ystäväni Marjut. Myönnän, huonoja esimerkkejä, etenkin tuo Cheek.

En ole halunnut Spotifyn "parhaita radiohittejä" tai "suomipopin klassikoita".

Spotifyn ongelma on tähän asti ollut, etteivät sen omat musiikkialgoritmit ole koskaan toimineet niin hyvin, että se olisi osannut tarjota minulle uutta kuunneltavaa. En ole halunnut sen “parhaita radiohittejä” tai “suomipopin klassikoita”. Viime aikoina tämä uuden musiikin ehdottelu -ominaisuus on tosin hieman parantunut. Onko siis Spotify kuvitellut parantaneensa sitä niin paljon, että tarve sosiaalisille toiminnoille on kadonnut?

Selvitin Ilmoitukset-asiaa Spotifyn käyttäjäyhteisöstä ja selvisi, että Spotify oli poistanut toiminnallisuuden.

Siis mitä, sen ominaisuuden, joka auttaa soittolistojen kaaoksessa ja uuden musiikin löytämisessä! Tärkeän toiminnon, joka tekee siitä minulle, tehokäyttäjälle, muutakin kuin vain tavallisen musiikkisoittimen tai pilvipalvelun. Mistä nyt tiedän, että ensi kesänä Flow-festivaalilla esiintyvä Jamie xx on laittanut jotain kiinnostavaa omalle Played by -soittolistalleen tai joku muu johonkin satojen soittolistojen tai kansion syövereihin? En mistään.

Ai, miten Marjut liittyy tähän kirjoitukseen? Marjutilla on ystäville ja tuttaville tarjolla soittolista, jonne kilahtaa säännöllisesti joku uusi kipale. Spotify on palvelu, jonka suosio on aina perustunut sosiaalisuuteen. Se kasvoi sen avulla, siitä tuli suosittu sen avulla, se koukutti myöhemmin lisää käyttäjiä sen avulla. Muistatko ajan, kun kaverit kyselivät sovellusten kutsujen ja koodien perään?

Tuotehallinnasta käyttäjäkeskeistä: palvelun kehittämisen pitää perustua faktaan

Spotify on todennäköisesti tehnyt käyttäjäprofilointinsa mallikkaasti. On tunnistettu tehokäyttäjät, satunnaiset biisintsekkaajat, työpaikalla taustamölyä peittävät onnelliset avotoimistotyöntekijät… On mietitty, mitä kukin ryhmä palvelulta haluaa, ja miten heidät voisi saada maksamaan palvelusta. Kysyin kahdelta kollegalta, miten he käyttävät Spotifyta, ja meillä kaikilla oli täysin erilainen tarve palvelulle ja sen sosiaalisille toiminnoille.

Se, että tuotteesi käyttäjät ehkä profiloitiin kerran vuosia sitten, ei riitä.

Käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä voi ja pitää hyödyntää myös tuotehallinnassa. Se, että tuotteesi käyttäjät ehkä profiloitiin kerran vuosia sitten, ei riitä. Kun tuote kehittyy, myös sen käyttötavat kehittyvät. Tehokäyttäjät löytävät tapoja, joihin sovellusta ei alun perin edes ajateltu. Teknologiakin kehittyy, ja sitä myötä sen hyödyntämisen mahdollisuudet. Palvelua pitää siis kehittää jatkuvasti. Joskus jopa toiminnallisuuksia on syytä jättää pois, jos massat ovat ne hylänneet, mutta tällaisia päätöksiä ei ole koskaan syytä tehdä ilman vankkaa faktatietoa.

Tällaista faktatietoa on mahdollista kerätä esimerkiksi laajoilla määrällisillä sähköisillä käyttäjäkyselyillä, käyttäjähaastatteluilla, järjestämällä fokusryhmiä tai tutkimalla statistiikkaa. Pääasia, että työ tehdään hyvin ennen kuin hypätään johtopäätöksiin. Vain alle 20 % Spotifyn käyttäjistä maksaa palvelusta - Toivottavasti Spotify on kysynyt palautetta sosiaalisten toimintojen leikkaamisesta edes osalta heistä.

Kommunikoi muutokset avoimesti

Myös dialogi muutoksista on hoidettava mallikkaasti. Jos teet isoja päätöksiä tuotteesi suhteen, pyri kommunikoimaan ne mallikkaasti. Tiedota syistä, kerro tekemistäsi tutkimuksista. Älä panttaa tietoa. Tällainen tunne minulle tuli, kun selasin Spotifyin käyttäjäyhteisöä: siellä lauma tyrmistyneitä asiakkaita spekuloi toiminnallisuuden pudottamisesta perustuen kommentteihin, joita joku heistä oli jostakin saanut. Avointa tiedotusta taustalla olevista syistä ja faktoista ei ole saatavilla.

Minun mielestäni Spotify on rikki. Joku jossain päätti poistaa ne toiminnot, jotka koin keskeisiksi. Tulevaisuus näyttää, mitä muut käyttäjät toteavat muutoksesta: äänestävätkö he jaloillaan vai perustuiko päätös kuitenkin faktoihin siitä, että vain häviävän pieni prosentti hyödynsi sosiaalisia ominaisuuksia.

Kirjoittaja on palvelun tehokäyttäjä – olen kuunnellut Last.fm -palvelun mukaan vuoden 2009 jälkeen yhteensä 69 530 biisiä, 6068 eri esittäjältä. Se on keskimäärin noin 35 biisiä päivässä, joka päivä. Kun kirjoitin tätä kuuntelin mm. tämän kevään voimabiisiäni, suomalaisen Ideomotorin The Gutter -biisiä. Keep up the good music!

asiakastieto   asiakaskokemus   sosiaalinen media   palvelumuotoilu




Jyki Lindgren | Senior Graphic Designer

Jyki Lindgren | Senior Graphic Designer

Graafisena suunnittelijana Jyki osaa kuunnella asiakasta, tulkita heidän toiveitaan ja toteuttaa niitä näyttävään digitaaliseen muotoon tuoreella tavalla. Jyki korostaa sisällön ja käytettävyyden tärkeyttä hyvän suunnittelun perustana. Jykiltä löytyy vahva näkemys ja pitkän linjan suunnittelukokemus printistä mobiililaitteisiin. Hän työskentelee Digian Design -tiimissä, auttaen asiakkaita kehittämään parempia palveluita. Vapaa-ajallaan Jyki käy sienimetsässä kahden jackrussellinterrierien kanssa ja uistelee lämpimässä kesäyössä kuhaa. Työntekoa tasapainottaa myös kahvakuulat ja kuntokoripallo.

Kirjoittajan kaikki blogitekstit

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi


Viimeisimmät kirjoitukset



Seuraa meitä somessa

LinkedIn Twitter Facebook YouTube YouTube