Ostitko näppärän käyttöliittymän vai palvelumuotoilua

Palvelumuotoilua tarjotaan joka puolelta, mutta mistä oikeastaan on kyse? Entä mitä vaaditaan onnistuneeseen palvelumuotoiluprojektiin?

shutterstock_294787721.jpg

Palvelumuotoilu on vallannut erinäisten yritysten tarjoomakalvot hyökyaallon tavoin. Palvelumuotoilua tarjoavat niin it-alan konsulttifirmat kuin mainos- ja mediatoimistotkin. Siinä missä aiemmin puhuttiin käyttökokemussuunnittelusta, puhutaan nyt usein palvelumuotoilusta. 

Yksi palvelumuotoilu ja ripaus käytettävyyttä päälle?

Tuotteena palvelumuotoilu on epämääräinen olio, johon liittyy paljon mielikuvia. Sen myymistä harjoitellaan kuumeisesti asiantuntijoiden ja myynnin ammattilaisten yhteistyönä: millä argumenteilla saadaan potentiaalinen asiakas ostamaan palvelumuotoilupaketti, ja voiko sitä edes paketoida?

Entä mitä konkreettista voidaan esittää referenssinä onnistuneesta palvelumuotoiluprojektista? Visuaalisesti näyttävät verkkosivut? Jokin uskomattoman näppärä ja ennen näkemätön käyttöliittymäratkaisu?

Ainakin houkutus edellä mainittujen esimerkkien käyttämiseksi referensseinä myynnin tukemiseksi on design-taloilla suuri.

Tuloksena paremmat prosessit

Palvelumuotoilu -termille on määritelmäkin: ”Palvelumuotoilu tarkoittaa palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin.”

15 vuotta sitten projekteja tehdessämme emme puhuneet palvelumuotoilusta. Teimme kuitenkin samoja asioita ilman nykyisiä termejä. Nykyään asiasta kiinnostunut löytää valmiita työkaluja ja menetelmäkuvauksia ilmaiseksi verkosta, ja niinpä palvelumuotoilusta on tullut monille asiakkaillekin jo arkea. Työpajojen vetämiseen ja innovointiin löytyy myös tee-se-itse -ohjeita. Miksi sitten maksaa "muotoilutyöstä" muille?

Ei ole olemassa yhtä ainoaa toimivaa mallia palvelumuotoiluprojektille. Tyypillinen projekti voi pitää sisällään asiakkaan liiketoimintaan perehtymistä ja sen lainalaisuuksien ymmärtämistä, asiakkaan asiantuntijoiden ja työntekijöiden haastatteluja, loppukäyttäjien haastatteluja ja havainnointia. Se voi käsittää myös teknisiin rajoituksiin ja mahdollisuuksiin perehtymistä, prototyyppien rakentamista ja testaamista.

Kerätyn tiedon käsittely ja jalostaminen vaatii tekijöiltä laaja-alaista ymmärrystä ja näkemystä, jotka syntyvät helpommin asiakkaan oman organisaation ulkopuolella - vapaana organisaation omista "luonnonlaeista". Samalla tuota laaja-alaista ymmärrystä ei voi syntyä ilman tiivistä dialogia asiakkaan kanssa.

Palvelumuotoilu ei välttämättä aina tuota uutta konkreettista tuotetta, sovellusta tai verkkopalvelua. Lopputulos saattaa olla myös uusi, paremmin toimiva prosessi. Ja silloinkin kun lopputuotoksena on uusi palvelu tai vanhan kehittäminen, ilmiasun ei välttämättä pidä olla viimeisimmän trendin mukainen ja kuorrutettu kimalteella. 

Loppukäyttäjien motiivit ovat moninaiset. Heidän tavoitteidensa yhdistäminen palvelun omistajan omiin tavoitteisiin tuottaa joskus yllättäviä lopputuloksia. Esimerkki muotoilun tuotoksesta voisi olla vaikkapa luokiteltujen ilmoitusten verkkopalvelu, jossa tietynlainen vaatimattomuus on läsnä aivan tarkoituksella. Vaatimaton ulkoasu vetoaa loppukäyttäjän kirpputorigeeneihin samalla kun käyttöliittymän toiminnallisuus mahdollistaa löytämisen riemun ja uudenlaiset ansaintalogiikat palvelun omistajalle. Tällaiseen lopputulokseen päätyminen ja sen ehdottaminen asiakkaalle vaatii muotoilun tekijätiimiltä ammattitaitoa, monialaista osaamista ja rohkeutta. Valitse siis kumppanisi palvelumuotoiluprojektiin hyvin. 

Palvelumuotoiluprojekti on parhaimmillaan suuri seikkailu. Tervetuloa mukaan!

palvelumuotoilu   konsultointi




Markus Meriluoto | Senior Designer

Markus Meriluoto | Senior Designer

Käytettävyys ja käyttökokemus ovat lähellä Markuksen sydäntä. Lähes rajaton kyky empatiaan ajaa Markusta suunnittelemaan toimivia ja huoliteltuja, käyttäjän ja asiakkaan tarpeiden mukaisia ratkaisuja. Pikselin verran vinossa olevat asettelut tekevät Markuksen surulliseksi eikä hän lepää ennen kuin viimeinenkin linjaus on löytänyt oman paikkansa. Tekniset asiatkaan eivät ole Markukselle vieraita, ja hän toimiikin mielellään myös kehittäjän ketteränä tukena käyttöliittymiä hiottaessa. Markuksen tavoitteena on tehdä digitaalista designia, joka kestää aikaa kuin hyvä arkkitehtuuri. Tämä tavoite mielessään hän ratkoo päivittäin niin isoja kuin pieniäkin designhaasteita.

Kirjoittajan kaikki blogitekstit

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi


Viimeisimmät kirjoitukset



Seuraa meitä somessa

LinkedIn Twitter Facebook YouTube YouTube