Mikko Varila | Lead konsultti

Kannattavuus on yrityksen tärkein mittari – toimintolaskenta kertoo, mistä se muodostuu

Näkyvimmillään kannattavuus esiintyy yrityksen menneen tilikauden tuloslaskelmassa: ”mitä jää viimeiselle riville”. Yksi rivi ei kuitenkaan kerro, mistä kannattavuus muodostuu. Tarkempi tarkastelu voi paljastaa, että kaikki tuotteet ja asiakkaat eivät ole kannattavia, vaan osa niistä heikentää yrityksen tulosta.

[Lue lisää]


Mikko Varila | Lead konsultti

Miten analytiikkaa voi hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä?

Yllättävän usein liiketoiminnan ohjaus nojaa fiilikseen faktojen sijaan. Faktat taas muodostuvat datasta, mutta joskus matka datasta ymmärrykseen ja hyvään päätökseen on kuitenkin pitkä. Tätä välimatkaa pyritään kuromaan umpeen analytiikan avulla. Mikko Varila käy läpi analytiikan hyödyntämisen perusasiat.

[Lue lisää]


Jussi Rautjärvi | Lead Consultant, Customer Analytics

Asiakasanalytiikan hyödyntäminen verkkoliiketoiminnassa

Miten analytiikka valjastetaan verkkoliiketoiminnan kehittämisen avuksi? Lue asiantuntijamme Jussi Rautjärven vinkit blogista tai tilaa itsellesi aihetta käsittelevä webinaaritallenne.

[Lue lisää]


Mikko Varila | Lead konsultti

(Epä)onnistuneen kannattavuuslaskentaprojektin eväät

Kannattavuuslaskentaprojekti on se kuuluisa oma taiteenlajinsa. Silti siihen on selvät siveltimen vedot joilla voidaan saavuttaa menestys (tai menetys). Lue kannattavuus-asiantuntijamme Mikko Varilan ohjeet, miten saat heitettyä kirveen sujuvasti kaivoon.

[Lue lisää]


Mikko Varila | Lead konsultti

Kustannuslaskenta on kommunikaatiota

Ison kustannus- ja kannattavuuslaskentaprojektin toteuttaja joutuu satoja kertoja kommunikoimaan, miksi se, mitä ollaan tekemässä, on tärkeää. Kustannusmallinnukseen liittyy paljon myös organisaatioyksiköiden ja jopa henkilöiden suorituskykyyn liittyviä näkökulmia, jotka luonnollisesti herättävät mielipiteitä – ja kommunikointitarvetta. Lue lisää Mikko Varilan kirjoituksesta kommunikaation merkityksestä.

[Lue lisää]


Mikko Varila | Lead konsultti

Kannattavuus - asiakassegmentoinnin puuttuva palanen?

Kun mietitään kannattavuutta, asiakaskannattavuus on monesti vähintään yhtä kiinnostavaa informaatiota kuin liikevaihto. Sen avulla nimittäin selvität, mitkä asiakkaasi tuottavat sinulle voittoa, mitkä ovat neutraaleja - ja mitkä tuottavat tappiota! Asiantuntijamme Mikko Varila saattelee aiheen pariin blogikirjoituksessaan.

[Lue lisää]


Petri Oinonen | Senior Manager

Direktiiveistä apua sijoituspalvelun tarjoajalle

Uusi MiFID II -direktiivi tuo pankkialalle paineita asiakaskohtaamisien digitalisointiin. Parhaimmassa tapauksessa pelätystä ja jo kertaalleen vuodella siirretystä direktiivistä hyötyvät sekä tavalliset säästäjät ja piensijoittajat että myös palveluntarjoajat itse.

[Lue lisää]


Tommi Hyyrynen | Toimitusjohtaja, Expak Systems Oy

Kuinka saat toimitusketjusi svengaamaan kuin La La Land?

Parhaimmillaan toimitusketjun yhteistyöverkoston osapuolet tanssivat samaan tahtiin, luovat arvoa ja saavat palkinnoksi tyytyväisiä asiakkaita. Kuinka tähän päästään?

[Lue lisää]


Markus Määttälä | Vanhempi konsultti

Tietovarastot ja analytiikka datan laadun parantajana

Analytiikka sopii raportointitarpeiden ratkaisemisen lisäksi mainiosti myös datan laadun parantamiseen.

[Lue lisää]


Markus Määttälä | Vanhempi konsultti

Kumman valitset, huonon ohjelmiston vai huonon datan?

Huonokin ohjelmisto laadukkaalla datalla on organisaatiolle parempi kuin hyvä ohjelmisto, jossa on huonolaatuista dataa.

[Lue lisää]