Jyki Lindgren | Senior Graphic Designer

Miksi en enää kuule Marjutista?

Palveluita on kehitettävä jatkuvasti, ja joskus toiminnallisuuksia on syytä jopa jättää pois, jos käyttäjät ovat ne hylänneet. Faktatieto käyttäjistä ja käyttökokemuksista pitäisi olla palvelun kehittämisen ytimessä. Tiedätkö, mikä on palvelussasi se jokin pieni, tärkeä ominaisuus, joka koukuttaa?

[Lue lisää]


Digia Oyj

Kuusi keskeistä muutostrendiä asiakkaidemme digiarjessa

Asiakkaamme etsivät yhä uudenlaisia keinoja parantaa asiakaskokemustaan, prosessejaan sekä kilpailukykyään muuttuvassa digiarjessa. Vuoden 2015 vuosikertomuksessa kotimaan toimintaympäristöämme on kuvattu kuuden keskeisen muutostrendin kautta. Lue esimerkkejä muutostrendeistä myös blogikirjoituksistamme.

[Lue lisää]


Susanna Härkönen | Johtava palvelumuotoilija

Miten menestyt tykkäämisbisneksessä

Asiakas tekee päätöksensä järkisyiden lisäksi myös tunnepohjalta, ja hänellä on varaa valita. Siksi kilpailussa pärjätäkseen on oltava houkutteleva; tarjottava sitä, mistä asiakas tykkää.

[Lue lisää]


Hanne Zenjuga | Senior Graphic Designer

Yhteispelillä tehoa graafiseen suunnitteluun - 4 vinkkiä

Graafinen suunnittelu on pohjimmiltaan ongelmanratkaisua. Ongelmanratkaisu vaikeutuu huomattavasti, kun työkalut ongelmanratkaisuun viedään pois. Miten voit helpottaa suunnittelijan tehtävää ja varmistaa, että hänellä on kaikki eväät parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi?

[Lue lisää]


Tia Sistonen

Kilpailet Facebookia vastaan - palvelumuotoilija auttaa pärjäämään

Palvelumuotoiluun on panostettava nyt enemmän kuin koskaan, sillä asiakkaat käyttävät päivittäin maailman menestyneimpien yritysten palveluja. Esimerkiksi Amazon, Facebook ja Airbnb määrittelevät tason käyttäjäkokemuksille, johon asiakkaat vertaavat palveluasi.

[Lue lisää]


Petra Tarkkala | Vanhempi konsultti, palvelumuotoilu

Etsitään tositarkoituksella: Puettava personal trainer

Puettava teknologia kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Sen myötä markkinoilta löytyy entistä enemmän hyvinvointia ja terveysintoilua tukevia laitteita. Kun laitteita suunnitellaan, tuotekonsepteja ohjaa usein teknologia. Käyttäjien rakastamia tuotteita ei kuitenkaan synny pelkästään teknologia mielessä.

[Lue lisää]


Jukka Siekkinen | Johtaja, konsultointipalvelut

Unelmoinnista suositteluun – Tunnetko asiakkaasi prosessin?

Kun tiedät, miten asiakkaasi päätöksenteko etenee, tiedät myös, miten tukea sitä eri vaiheissa. Tyypillisesti suurimmat virheet tehdään prosessin alkupäässä – tai siellä ei olla mukana lainkaan.

[Lue lisää]


Hanna Sillanpää | Senior Manager, Resource Optimization

Harmaita hiuksia, raivonpurkauksia ja kapinaa? Käytettävyyttä tietojärjestelmiin, kiitos!

Valtio menettää jopa satojen miljoonien eurojen arvosta työaikaa vuodessa tietokoneongelmien takia.

Ongelmia koitui myös siitä, että tietojärjestelmiä ei osata käyttää.

Näin uutisoi Helsingin Sanomat 20.5. Aalto-yliopiston ja TTL:n FlowIT –tutkimuksesta. Vastaajat kommentoivat järjestelmien myös helpottavan työntekoa (sentään!). Samaan aikaan vaikeiden ohjelmistojen kanssa tappeluun hupenee tutkimuksen mukaan jopa kymmenesosa työajasta. Ovatko tietojärjestelmät todella niin toivoton osa suomalaista työelämää?

Olen työskennellyt vuosia järjestelmien käytettävyyden parissa, ja alkuun todettakoon: kaikkia ei tarvitse miellyttää. Sen sijaan tärkeää on tiedostaa, kenen käyttöön, mitä tarkoitusta varten ja missä ympäristössä käytettäväksi järjestelmää ollaan toimittamassa.

[Lue lisää]


Aki Kortesniemi | Liiketoimintakonsultti

Irti päällekkäisyyden kierteestä palvelujen kehittämisessä

Tyypillinen tilanne palvelujen kehittämisessä: Olet vaivalla ideoinut ja konseptoinut vaikkapa uutta sähköistä palvelua. Jossain vaiheessa paljastuu, että toinen liiketoiminta tai toimintamaa on tehnyt ihan samaa. Lopulta molempia hankkeita päädytään jatkamaan, koska yksiköillä on omat budjetit, tavoitteet ja kehityssuunnitelmat.

[Lue lisää]


Hannamari Saarenpää | Head of Concept Lab

UXCamp London: Tunnepohjaisia kokemuksia

Osallistuin elokuun lopulla Lontoossa järjestettyyn UX Camp -tapahtumaan. Avauspuheenvuorossaan Antony Ribot esitteli Nike+ FuelBand laitetta ja omia kokemuksiaan sen käytöstä. FuelBand on yksinkertainen ranneke, jonka avulla käyttäjä voi seurata omaa päivittäistä aktiivisuuttaan värikoodien avulla. Tuotteeseen liittyvä sovellus näyttää tarkemmat tiedot ja mahdollistaa oman aktiivisuuden vertailun muihin.

[Lue lisää]