Paula Pesonen

Miten hoivapalvelun asiakas muuttuu palvelun kohteesta sen tekijäksi?

Mitä on paras hoivapalvelu tulevaisuudessa? Kuntien rooli muuttuu yhä enemmän palvelunjärjestäjäksi. Entä kansalaiset? Tietoyhteiskunnan kasvatti haluaa olla ennemmin aktiivinen toimija kuin pelkästään hoivan kohde. Pitäisi kysyä: mitä on paras palvelu juuri hänelle? Tähän tarpeeseen voidaan vastata jo nyt palvelusetelijärjestelmän avulla.

[Lue lisää]

Paula Pesonen

Miksi palveluseteli ei yleisty nopeammin? Tuottavuusloikka-kisassa menestyvät ne, jotka hyödyntävät tietoa

Palvelusetelin hyödyt ovat kiistattomat – miksi niiden käyttöaste on edelleen Suomessa niin pieni? Liian raskas hallinto on yksi syy, hyödynnettävän tiedon puute toinen. PSOP-järjestelmä mahdollistaa helpon hallinnointimallin. Isossa kuvassa säästöä syntyy, kun järjestelmän kautta saatava tieto mahdollistaa sote-palvelujen suunnitelmallisen johtamisen.

[Lue lisää]

Paula Pesonen

Miten onnistua palveluiden digitalisoinnissa? 10 askelta käyttöönottoon

Tietojärjestelmähankkeissa odotukset ovat usein korkealla, mutta lopputulokset saattavat olla aivan odotusten vastaisia. Yksi iso tekijä onnistuneelle palveluiden digitalisoinnille on rohkeus ajatella uusiksi toimintamalli tietojärjestelmän takana (Lue aiempi kirjoitukseni aiheesta täällä). Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä PSOP, jonka parissa olen työskennellyt, on hyvä esimerkki.

[Lue lisää]

Paula Pesonen

Tietojärjestelmäuudistus, joka ei hankaloita työntekoa?

Sähköistäminen on digiaikamme uusi arvo, mutta huono sellainen, jos tietojärjestelmäprojektissa ei uskalleta miettiä toimintatapoja kokonaan uudestaan. Oikein suunniteltuna järjestelmän käyttöönotto avaa uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Arjessa työtehtävien tulisi vähentyä, eikä päinvastoin.

[Lue lisää]

Sami Rantanen | Toimialajohtaja, julkishallinto

Kaksi vuotta Parasta palvelua rakentamassa – tuloksena 80 % tuottavuusloikka

Palvelusetelien ja ostopalveluiden hallinnointiin tarkoitettu PSOP-järjestelmä valmistui syyskuun lopussa. Uusi toimintamalli tehostaa toimintaa jopa 80 %.

[Lue lisää]

Juha Metso | Espoon kaupungin perusturvajohtaja

Sote-sektori kaipaa systeemisiä uudistuksia – sähköiset palveluinnovaatiot tervetulleita

Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjät ovat suuren haasteen edessä: palvelujen kysyntä lisääntyy samalla kun taloustilanne kiristyy. Esimerkiksi Espoossa, Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa väestö:

  • Kasvaa (muuttovoitto)
  • Ikääntyy
  • Kansainvälistyy

Kuntatoimijoiden tuottavuuden on lisäännyttävä, jotta pystymme vastaamaan näihin haasteisiin. Sähköinen asiointi ja palvelut ovat yksi tapa parantaa toiminnan tehokkuutta – mutta myös kuntalaisille tarjottavien palvelujen laatua ja saatavuutta.

Yhteistyö ja yhteisiä tarpeita palveleva joustavien tietojärjestelmien kehittäminen on myös kustannustehokasta ja kantaa kauemmas kuin pelkkä omien tonttien optimointi.

[Lue lisää]