← Pääsivulle

Senior Traineet eSportsin parissa: Tomi ja Juha edustavat Digiaa Kanaliigassa

Digia Oyj11. maaliskuuta 2021
image2021-2-22_16-7-19

Senior Trainee -blogisarjassa päästään kurkistamaan digialaisten arkeen. Tässä blogissa Digian kehittäjät Tomi Rantanen ja Juha Sivonen kertovat eSports-harrastuksestaan sekä millaista on edustaa Digiaa firmaliiga Kanaliigassa. 

Kanaliiga tarkoittaa elektronisen urheilun firmaliigaa, jossa pelaa satoja joukkueita ja tuhansia pelaajia. Digialla on tällä hetkellä kaksi joukkuetta Kanaliigassa, jotka molemmat pelaavat Counter-Strikea: Digia Gaming ja Digia Naalit. Digialla on paljon aktiivisia pelaajia ja eSports-harrastajia. Haastattelimme heistä kahta, Tomi Rantasta ja Juha Sivosta.

Tomista tiimissä toimiminen ja oman tiimin eteen työn tekeminen on pelaamisen suurinta antia

"Olen 30-vuotias integraatio- ja API-kehittäjä. Toimin Digialla myös heimopäällikkönä (lue lisää Digian heimoista täällä), Digian bändin D-popin tuotantovastaavana ja Digian kanaliigajoukkue Digia Naalien In-Game Leaderina (IGL).

Päädyin Digialle 5,5 vuotta sitten. Tällä hetkellä toimin asiakastiimin API-, arkkitehtuuri- ja Boomi-integraatiotiimin jäsenenä sekä sisäisen integraatiotuotteemme selontekijänä ja linkkinä kehittäjien, integraatiokehittäjien ja integraatiopalvelun loppukäyttäjien välillä. Työskentelen perinteikkäiden, valtiollisten asiakkuuksien parissa, joiden kautta oman kädenjäljen pääsee näkemään myös digiarjessa. Eniten työssäni pidän sellaisiin kokonaisuuksiin perehtymisestä, joiden laajuus koettelee kärsivällisyyttä ja joiden ymmärtämisen kautta voi auttaa muita ymmärtämään isoa kuvaa.

Pitkä kokemus peliareenoilta

Noin 13 vuotta sitten olin mukana nykyisen kilpapelin aiemman version Counter-Strike: Sourcen SM-kilpailuissa Tampereen Pirkkahallissa. Ensimmäistä kertaa talvella järjestetyssä tapahtumassa Assembly Winter 2007 Counter-Strike: Sourcen prokompossa vastaan asettui muun muassa suomalaisten lajilegendojen joukkue Insignia Cadre. Tuohon asti yläasteikäisenä pelitunteja oli kertynyt noin 8 tuntia päivässä yli 4 vuoden ajan, lähemmäs 8000 tuntia. Pelaamisen olin aloittanut vuonna 2004 jyystäen vähäpätöisempiä ClanBase-tikkaita sekä myöhemmin Cyberathlete Amateur Leaguen Euro Main –liigan runkosarjaa. Vuonna 2007 lukion ja yhteiskunnallisen esports-huuman (lue: taitojen) puutteen takia oma kiinnostus siirtyi muualle enkä enää pysynyt pelikavereiden kehittymistahdin mukana ja tipuin kärrystä entisten tiimikavereiden valloittaessa maailmaa pelaamalla. 

Nykyisin pelaan omaksi iloksi ja pelien suhteenkin olen melko kaikkiruokainen: Counter-Strike: Global Offensive, Crash Team Racing, Stepmania/Dance Dance Revolution/In the Groove ja muut tanssipelit, Final Fantasyt, Civilization, Transport Fever, mikä tahansa simulaattori, kaikki menee.. 

Esports on kuin shakkia piilosilla: nappulat hiipivät asemiin, jonka jälkeen taito ratkaisee.

Firmaliiga Kanaliigan pelaaminen yhdessä työkavereiden kanssa on vapauttavaa. Vihdoin on ympärillä tiimi, jonka kanssa harjoitella suunnitelmallista tiimipeliä neljän ympäri karttaa sattumanvaraisesti vipeltävän sissibotin sijaan. Tiimissä toimiminen ja oman tiimin eteen työn tekeminen on pelin suurinta antia. ESportsissa parasta on mielestäni tuntematon faktori. Pelaat ihmisvastustajaa vastaan, jonka näkee vasta kontaktissa ja siihen asti voit päätellä vain edellisten kierrosten perusteella toisen aikeet. Esports on kuin shakkia piilosilla: nappulat hiipivät asemiin, jonka jälkeen taito ratkaisee.

eSportsin suosio on kasvussa

Vielä 2012 kilpailujen palkintopotit Suomessa ja muualla Euroopassa olivat noin tuhat euroa turnauksen voittavalle joukkueelle eikä peleissä kisattu rahavirtojen ohjaamana vaan tiimien kiinnostavuusarvon perusteella. Perinteikkään tiimin voittaminen LAN-tapahtumassa tai kyseiseen tiimiin pääseminen olivat tavoitteita.

Nykyään palkintopotit ovat brändeiksi muodostuneiden kärkijoukkueiden välisissä turnauksissa satojentuhansien eurojen arvoisia. Livelähetyksiä seuraa miljoonayleisö ja turnausten finaalipelejä seurasi paikan päällä ennen pandemiaa täyteen pakkautunut urheiluhalli. Koronavuosi on rajannut yleisön edessä pelattavat turnaukset pois, mutta samat turnaukset järjestetään vieläkin pelimuodon mahdollistamana online-turnauksina. Monelle fyysistä kontaktia vaativalle lajille e-urheilu on luonut median tavoittaa uusia katsojakuntia ja esimerkiksi monien urheilulajien ammattilaiset saattavat striimata omaa e-urheilumenestystään omalle fanikunnalleen. 

Hiirtä ja näppäimistöä käyttämällä nuori saattaa lyhyen loogisen hypyn kautta kiinnostua tietokoneista, jonka myötä sisäinen palo ohjelmointialaan voi syntyä jo lapsuudessa.

Hiirtä ja näppäimistöä käyttämällä nuori saattaa lyhyen loogisen hypyn kautta kiinnostua tietokoneista, jonka myötä sisäinen palo esimerkiksi ohjelmointialaan voi syntyä jo lapsuudessa. Ei kestäne kauan, että jokaisesta firmasta löytyy vähintään yksi entinen esports-ammattilainen, joka ryhtyy pelaamaan firmaliigaa ja kouluttamaan perusprinsiippejä kollegoille. Lisätään soppaan selostaja, sponsorit, rehti kilpailuhenki yritysten välillä ja pian nähdään firmojen välienselvittelyt parhaaseen katseluaikaan YLE:n kanavilla.

Juhan mielestä pelitaitoja kannattaa kehittää jatkuvasti ellei halua pudota kelkasta

"Olen Juha ja ollut Digialla vähän yli 3 vuotta. Aloitin Digialla integraatiokehittäjänä, mutta myöhemmin työnkuvani muuttui sovelluskehittäjäksi. Tällä hetkellä toimin kehittäjänä turvaprojektissa. Tämän lisäksi olen ollut ylläpitämässä ja jatkokehittämässä palautejärjestelmää sairaanhoitopiireille. Työssäni parasta on onnistumisen tunteet, kun saa esimerkiksi jonkun haastavan ongelman ratkaistua ja pääsee näkemään oman työn jäljen konkreettisesti.

Kanaliigassa joukkueiden välillä on hyvää kilpailuhenkeä

Olen Kanaliigassa Digian toisen joukkueen, Digia Gamingin, varakapteeni. Videopelejä on tullut pelattua pienestä pojasta asti, mutta tälläistä Kanaliigan tapaista rakenteellista eSportsia ei ole aiemmin tullut harrastettua. Pelaan eri pelejä hyvin kausittaisesti, mutta tällä hetkellä isoimpina on CS:GO, Rocket League, Among us, World of Warcraft ja Overwatch.

Kanaliiga on mielestäni erittäin hyvin toteutettu sarja. Isoimpana ongelmana ehkä olen kokenut sarjatasojen muodostamisen oikeasti tasaiseksi, mutta tämä on tietysti todella haastavaa, sillä kaikista pelaajista/joukkueista ei ole tarpeeksi dataa niiden taitotason määrittämiseksi. Muuten pelaaminen on todella mukavaa yhdessä työkavereiden kanssa, eikä epämukavia vastustajia ole juuri liigassa näkynyt. Rehellisesti sanottuna, kyllä se yhdessä voittaminen on parasta

Uskon lajin tulevan yleistymään entisestään, myös palkintosummat nousevat, kun katsojia ja kilpailijoita on enemmän. Uskon myös, että yritykset kiinnostuvat yhä enemmän joukkueiden manageroinnista saadakseen näkyvyyttä.

Tasasin väliajoin uutisfeediin päätyy juttuja uusista nuorista huippulupauksista, joten tästä voisi päätellä, että laji on kyllä kasvamassa. Myös kasvavat palkintovoitot varmasti houkuttelevat jatkuvasti lisää pelaajia mukaan. Koronavuoden voisi kuvitella lisänneen ainakin videopelien pelaamista, sillä ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona. Uskon lajin tulevan yleistymään entisestään, myös palkintosummat nousevat, kun katsojia ja kilpailijoita on enemmän. Uskon myös, että yritykset kiinnostuvat yhä enemmän joukkueiden manageroinnista saadakseen näkyvyyttä.

Harjoitus tekee mestarin

Vinkkinä aloitteville pelaajille sanoisin, ettei pidä lannistua, vaikka ei alkaisi heti sujumaan. Taitojen kehittyminen vie helposti vuosia. On hyvä myös muistaa, että taitoja pitää jatkuvasti kehittää, jos haluaa pysyä lajin huipulla. Ei pidä kuvitella, että “olen jo niin hyvä ettei mun tarvii harjoitella enää”. Mikäli harjoittelun lopettaa saattaa pudota kelkasta erittäin nopeasti."

Digian joukkueiden menestystä Kanaliigassa voi seurata livelähetyksinä NParviGamingin YouTube-kanavalta.

New Call-to-action


kulttuuri   uratarina


Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi