Digiarjessa


BLOGI




    Digia Oyj

    [KATSAUS] Miten SOTE-uudistus toteutetaan asiakas keskiössä?

    Asiakaslähtöisyys on SOTE-uudistuksen johtoajatus, mutta mitä ”asiakas keskiössä” sosiaali- ja terveyspalveluissa tarkoittaa ja miten se saadaan toteutumaan? Esittelemme näkemyksemme uunituoreessa katsauksessa.

    asiakaskokemus   digitalisaatio   sote




    Paula Pesonen | Business Manager

    Soten digitalisaatio on valinnanvapautta

    Mitä tulee mieleen, kun puhutaan sote-sektorin digitalisaatiosta? Ainakin julkisuuden perusteella esiin nousevat erilaiset älykkäät hyvinvointilaitteet.  Hienoa mutta ei mullistavaa! Tulevaisuudessa valinnanvapaus ehkä mullistaa myös arkeni. Väitän, että digitalisaatio mahdollistaa valinnanvapauden sellaisella tasolla, mitä emme vielä arvaakaan. Se on paljon mullistavampaa yhteiskunnassamme kuin mikään muu pitkään aikaan.

    julkinen sektori   sote




    Paula Pesonen | Business Manager

    Miten hoivapalvelun asiakas muuttuu palvelun kohteesta sen tekijäksi?

    Mitä on paras hoivapalvelu tulevaisuudessa? Kuntien rooli muuttuu yhä enemmän palvelunjärjestäjäksi. Entä kansalaiset? Tietoyhteiskunnan kasvatti haluaa olla ennemmin aktiivinen toimija kuin pelkästään hoivan kohde. Pitäisi kysyä: mitä on paras palvelu juuri hänelle? Tähän tarpeeseen voidaan vastata jo nyt palvelusetelijärjestelmän avulla.

    PSOP   sote




    Paula Pesonen | Business Manager

    Miksi palveluseteli ei yleisty nopeammin? Tuottavuusloikka-kisassa menestyvät ne, jotka hyödyntävät tietoa

    Palvelusetelin hyödyt ovat kiistattomat – miksi niiden käyttöaste on edelleen Suomessa niin pieni? Liian raskas hallinto on yksi syy, hyödynnettävän tiedon puute toinen. PSOP-järjestelmä mahdollistaa helpon hallinnointimallin. Isossa kuvassa säästöä syntyy, kun järjestelmän kautta saatava tieto mahdollistaa sote-palvelujen suunnitelmallisen johtamisen.

    PSOP   sote




    Paula Pesonen | Business Manager

    Miten onnistua palveluiden digitalisoinnissa? 10 askelta käyttöönottoon

    Tietojärjestelmähankkeissa odotukset ovat usein korkealla, mutta lopputulokset saattavat olla aivan odotusten vastaisia. Yksi iso tekijä onnistuneelle palveluiden digitalisoinnille on rohkeus ajatella uusiksi toimintamalli tietojärjestelmän takana (Lue aiempi kirjoitukseni aiheesta täällä). Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä PSOP, jonka parissa olen työskennellyt, on hyvä esimerkki.

    PSOP   digitalisaatio   sote




    Paula Pesonen | Business Manager

    Tietojärjestelmäuudistus, joka ei hankaloita työntekoa?

    Sähköistäminen on digiaikamme uusi arvo, mutta huono sellainen, jos tietojärjestelmäprojektissa ei uskalleta miettiä toimintatapoja kokonaan uudestaan. Oikein suunniteltuna järjestelmän käyttöönotto avaa uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Arjessa työtehtävien tulisi vähentyä, eikä päinvastoin.

    PSOP   digitalisaatio   sote




    Sami Rantanen | Toimialajohtaja, julkishallinto

    Kaksi vuotta Parasta palvelua rakentamassa – tuloksena 80 % tuottavuusloikka

    Palvelusetelien ja ostopalveluiden hallinnointiin tarkoitettu PSOP-järjestelmä valmistui syyskuun lopussa. Uusi toimintamalli tehostaa toimintaa jopa 80 %.

    PSOP   sote




    Juha Metso | Espoon kaupungin perusturvajohtaja

    Sote-sektori kaipaa systeemisiä uudistuksia – sähköiset palveluinnovaatiot tervetulleita

    Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjät ovat suuren haasteen edessä: palvelujen kysyntä lisääntyy samalla kun taloustilanne kiristyy.

    digitaaliset palvelut   PSOP   julkinen sektori   sote

    1 2